![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() ![]() ![]() prawdopodobnie z lnu lub jedwabiu. Pętelki podtrzymujące suknię były lniane, bawełniane lub jedwabne. Mogły istnieć także inne rodzaje sukienek fartuchowych, często opisywane przez innych badaczy (np.: suknie na szelkach z bocznymi klinami, zszyte również z przodu - typ duński), lecz jedno jest pewne, muszą się one pokrywać z wizerunkami figurek Walkirii (jedno z podstawowych wiarygodnych źródeł naszej wiedzy na temat kobiecych strojów) - czyli nie może być mowy o dwóch prostokątach materiału zawieszonych na szelkach i nie zszytych po bokach (co się niestety często zdarza), bo wtedy mówimy o jednym z elementów stroju z Rusi Kijowskiej (patrz: zapona), a nie o odtwarzaniu stroju wikińskiego z terenów Skandynawii! Płaszcz
Jako kolejną warstwę odzieży po fartuchu noszono płaszcz. Miał on rękawy, lecz w przeciwieństwie do płaszczy znalezionych w grobach mężczyzn płaszcz damski nie był zapinany na guziki. Zamiast tego, był on spinany pojedynczą broszą, typem "koniczynki" lub "dużego koła". Płaszcz ten wykonany był prawdopodobnie z jedwabiu lub wełny tweed'owej.
|
![]() |
Obserwując sposoby zdobienia innych elementów garderoby możemy założyć, że płaszcze również były obszyte tkanymi taśmami.
![]() ![]() ![]() Opończa
Strój nie byłby kompletny bez opończy, co widzimy na wielu srebrnych miniaturach. Peleryny te były szyte z wełny lub jedwabiu, czasami obszyte na brzegach futrem. Zapinano je tuż pod szyją przy pomocy różnych rodzajów brosz. Paski
Kobiety z Birki nie były chowane przepasane, i jest to dowód na ich arystokratyczne pochodzenie, gdyż pokazuje, że miały one służbę do prac domowych. (Chodzi o to, że luźny fartuch i wiszące łańcuszki przeszkadzałyby w wykonywaniu prac wokół domu. Brak paska oznaczał osobę bogatą na tyle, że stać ją było na niewolników do wykonywania wszystkich prac i nie musiała sama zebrać sukien paskiem, aby jej w tych pracach nie przeszkadzały.) Można to zinterpretować jako zwyczaj pogrzebowy dla oznaczenia w następnym życiu statusu społecznego danej niewiasty; podobnie, jak mężczyzn grzebano z mieczem u boku, gdyż oznaczał on wojownika, a tylko wojownicy mogli się dostać do Walhalli.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |