Smok

Strój_kobiety_wikińskiej_c.d.4

Skarpety
Wykonywano je techniką zwaną naalbinding, przy pomocy pętelek robionych igłą. Więcej o tej technice przeczytasz tutaj.

Biżuteria i ozdoby
W wielu grobach kobiecych znajdujemy liczne przedmioty, stanowiące wyposażenie na życie po śmierci. Niektóre z nich to przedmioty codziennego użytku, jednak część stanowią biżuteria i ozdoby. Znajdują się tam np.: klucze, grzebienie, igielniki i igłami, małe nożyki i ostrzałka. We wszystkich tych przedmiotach zrobiono dziurki i nawleczono je na łańcuszek lub spleciony w warkocz sznurek, następnie zawieszono przy broszach spinających suknię. Niektóre przedmioty wieszano w specyficzny sposób, np.: nożyk czy igielnik przyczepiano poziomo. Wiele z nich było bogato zdobionych.
Łańcuszki nie przypominały dzisiejszych pojedynczych połączonych ogniw, lecz stosowano dekoracyjne plecionki z drutu. Zawieszano na nich przedmioty codziennego użytku, lecz spotykamy czasami łańcuszek,
Biżuteria ludów Europy Północno-Wschodniej z Epoki Wikingów - paciorki szklane i drewniane oraz zawieszki odlewane w brązie, srebrze lub złocie. Suknia fartuchowa spięta broszami żółwiowymi, między którymi zawieszone są sznury paciorków szklanych i drewnianych z zawieszkami (m.in.: lunule z brązu zdobione granulacją i filigranem oraz amulety srebrne - wilczy krzyż i drakkar)
który biegnie od małej okrągłej broszki spinającej suknię spodnią do jednej z brosz żółwiowych (w celach dekoracyjnych lub z praktycznego punktu widzenia: trudniej było tak przypiętą broszkę zgubić). Brosze
Zielsko
żółwiowe bywały bardzo często połączone ze sobą łańcuszkiem, co miało sens w przypadku, kiedy kobieta nosiła sam otwarty z przodu fartuch, który nie przytrzymany tym łańcuszkiem rozchodziłby się na boki.
Między broszami żółwiowymi zamiast ozdobnego łańcuszka z drutu wieszano
Ponownie gors Finnarwen wzbogacony o kilka nowych zawieszek A tu gors Marzeny skromniej ozdobiony jak kobiecie niższego stanu przystoi.
naszyjniki z korali szklanych, drewnianych, glinianych czy bursztynowych oraz kulek wykonywanych z metali szlachetnych. Każdy rodzaj korali był rzeźbiony lub dokładnie polerowany, tak więc należy unikać nieobrobionych kanciastych kawałków.

                    Finnarwen z Formendor
Źródła:
http://www.vikings.ndirect.co.uk/resources/dress.htm
http://www.cs.vassar.edu/~capriest/qdirtyvk.html
Arbman, H 1943 BIRKA I: Die Gräber. Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien. Stockholm. Uppsala.
Bau, F 1981 SELER OG SLAEB I VIKINGETID in Kuml. Moesgĺrd.
Geijer, A 1938 BIRKA III: Die Textilfunde aus den Gräbern. Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien. Stockholm. Uppsala.
Elsner, H 1984 SCHAUFENSTER EINER FRÜHEN STADT. Wikinger Museum Haithabu.
Hald, M 1950 OLDDANSKE TEKSTILER. Copenhagen. [=Nordiske Fortidsminder, 5.]
Hägg, I 1978 VIKING WOMEN'S DRESS AT BIRKA. [=Pasold studies in Textile History, 2.]
Heckett, E 1987 SOME HIBERNO-NORSE HEADCOVERINGS FROM FISHAMBLE STREET & ST. JOHNS LANE, DUBLIN. [=Textile History 18(2), 159-74.]
Henshall, A 1952 'Early textiles found in Scotland: part I', Proceedings of the Society of Antiquities in Scotland, 86 (1951-2), 1-29.
Scott, R 1991 EQUIPMENT GUIDE: No. 1 Basic Costume. The Vikings: N.F.P.S.
Welander, R. Batey, C & Cowie, T. G 1978 'A Viking Burial from Kneep, Uig, Isle of Lewis.
Proceedings of the Society of Antiquities in Scotland, 117 (1987), 149-174.
Spis treści
Co nowego?
Księstwo Draconii
Kroniki
Prawa
Życie codzienne
Polecamy

Wstecz Naprzód


Smok